В края на 2017 г. бяха направени следните по-важни промени в данъчните закони.
I.Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО)
1.Отпадане на задължението за деклариране на корпоративен данък от икономически неактивни предприятия (чл. 92, ал. 4 ЗКПО)
- Със Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ЗИДДОПК), обнародван в ДВ, бр. 92 от 17.11.2017 г. (§ 13 от Преходните и заключителни разпоредби на закона):
Предвидено е данъчно задължените лица, които през 2017 г. не са осъществявали дейност по смисъла на Закона за счетоводството, да не подават годишна данъчна декларация. Това са предприятия по смисъла на т. 30 от §1 на допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството, за които едновременно са налице следните условия:
а) през отчетния период не са извършвали сделки по чл. 1, ал. 1 от Търговския закон;
б) през отчетния период не са възникнали условия да бъде признат приход съгласно Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти;
в) не са осъществявали дейност, свързана с инвестиции, производство и/или продажба;
г) не са осъществявали покупка на стоки и услуги с цел получаване на доходи и печалби.
Изрично е предвидено, че отпадането на задължението за деклариране на корпоративен данък за лицата, които не са осъществявали дейност, се прилага и за подаването на годишната данъчна декларация и годишния отчет за дейността за 2017 г.
2.Редакционна поправка относно режима на непризнати разходи от липси и брак (чл. 28, ал. 4 ЗКПО)
- Със Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗИДЗДДС), обнародван в ДВ, бр. 97 от 05.12.2017 г. (§ 44 от Преходните и заключителни разпоредби на закона):
Промяната цели съгласуване на разпоредбите на ЗКПО с направените промени в ЗДДС при корекция на данъчен кредит от началото на 2017 г. Направена е препратка към чл. 79, ал. 1 от ЗДДС, а не към чл. 79, ал. 3 във връзка с преобразуване с непризнат разход за ДДС при брак и липси на активи. Редакционната поправка е в сила от 01.01.2018 г. Въпреки това следва да се отбележи, че непризнаването на разход за ДДС при непризнат брак и липси на активи е валидно и за 2017 г. на основание на общата разпоредба на чл. 26, т. 3 от ЗКПО.
3.Промяна във връзка със служебното установяване на съдимост на лицата, представляващи операторите на ваучери на храна (чл. 209, ал. 2, т. 5, б. „а“ от ЗКПО)
- Със Закон за допълнение на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗД ЗОАРАКВСД), обнародван в ДВ, бр. 103 от 28.12.2017 г., в сила от 01.01.2018 г. (§ 40 от Преходните и заключителни разпоредби на закона).
Промяната се отнася до разпоредбата относно кръга от лицата, които имат право да осъществяват дейност като оператор на ваучери за храна. Разпоредбата е допълнена, като се регламентира, че обстоятелството относно съдимостта за лицата, представляващи операторите на ваучери на храна, се установява служебно. Това важи обаче само за лица, които са български граждани.
II. Закон за данъците върху доходите на физическите лица
Промените са въведени със Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗИДЗДДС), обнародван в ДВ, бр. 97 от 05.12.2017 г. (§ 45 от Преходните и заключителни разпоредби на закона) и могат да бъдат обособени в три основни групи:
1.Промени, свързани със задължението за подаване на годишна данъчна декларация
- Облекчен е режимът за доказване на платен данък в чужбина.
Промяната в разпоредбата на чл. 50, ал. 5 от ЗДДФЛ е насочена към улеснение на местните физически лица, които имат доходи от източници в чужбина. Предвидено е лицата да представят доказателства, без законът да уточнява вида на тези доказателства. По този начин е разширен кръгът на документите, удостоверяващи размера на внесените в чужбина данък и задължителни осигурителни вноски, тъй като до промяната за такива се приемаха единствено удостоверения, издадени от компетентните власти на другата държава.
Тази промяна засяга:
-местните физически лица, които имат доходи от източници в чужбина, при облагането на които, съгласно действаща данъчна спогодба за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО), се прилагат методите на данъчния кредит или се ползва данъчен кредит на основание чл. 76 от ЗДДФЛ;
-лицата, които имат внесени в чужбина задължителни осигурителни вноски и имат право да ги приспаднат при формирането на съответната годишна данъчна основа по реда на ЗДДФЛ.
За лицата, които са придобили доходи от източник в чужбина, при облагането на които, съгласно действаща данъчна спогодба, се прилага метод за избягване на двойното данъчно облагане „Освобождаване с прогресия“, местните физически лица продължават да не са задължени да представят доказателствени документи за размера на внесения в чужбина данък, както изрично е посочено в чл. 50, ал. 6 от ЗДДФЛ.
- Възможност за деклариране на необлагаеми доходи
Новата разпоредба на чл. 50а от ЗДДФЛ се прилага само по желание от физическите лица, които искат да обявят необлагаемите си доходи в Приложение № 13 на годишната данъчна декларация. В случай че го направят, декларирането е само информативно и не е предвидено да прилагат каквито и да било доказателствени документи.
Следва обаче да се има предвид, че ако през годината лицата имат само доходи от трудови правоотношения и необлагаеми доходи, по принцип нямат задължение за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ. Ако физическите лица решат да се възползват от новата възможност на чл. 50а от ЗДДФЛ в годишната си данъчна декларация да декларират придобитите през годината необлагаеми доходи, следва да посочат и придобитите през годината доходи от трудови правоотношения, като съответно приложат и служебна бележка, издадена от работодателя.
Това е така, тъй като когато лицата подават годишна данъчна декларация за съответната година, в нея трябва да попълнят както всички придобити през годината доходи, така и всякакви други обстоятелства, които са налице за същата година.
- Промени в ползването на отстъпка от данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация
Според новите правила отстъпка от 5% върху данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация, но не повече от 500 лв., могат да ползват лицата, които изпълнят едновременно следните условия:
-подадат по електронен път годишната си данъчна декларация до 31 януари на следващата година;
-нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията;
-данъкът за довнасяне е внесен в срок до 31 януари.
2.Промяна в правилата за подаване на декларацията за дължими данъци
В чл. 56 от ЗДДФЛ е създадена нова алинея 2, която вече задължава предприятията – платци на доходи да подават декларацията само по електронен път.
Следва да се има предвид, че по силата на чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ както предприятията, така и самоосигуряващите се лица – платци на доходи, които са задължени да удържат и внасят данъци по реда на този закон, подават образеца на декларацията за дължимите данъци. Задължението за подаване на декларацията само по електронен път обаче е налице само по отношение на предприятията – платци на доходи. По отношение на самоосигуряващите се лица няма промяна в начина на подаване на формуляра – той може да бъде представен в НАП, както по електронен път, така и на хартиен носител.
Декларацията може да се подаде по електронен път, като се използва електронната услуга на НАП с дистанционен достъп, но за целта е необходимо наличието на квалифициран електронен подпис (КЕП). Възможно е декларацията да бъде подадена и като прикачен файл, който да се изпрати на някой от официалните електронни адреси на ТД/офиси на НАП, посочени на интернет страницата на Агенцията на адрес: www.nap.bg. В тези случаи е задължително електронното писмо, с което се подава декларацията, да бъде подписано с КЕП.
3.Промяна в срока за подаване на Справката за изплатени доходи на физически лица през годината
С въведената промяна в чл. 73, ал. 4 от ЗДДФЛ срокът за подаване на справката за изплатените през годината доходи на физически лица от 30 април става 15 март. Справката се изготвя от предприятията и самоосигуряващите се лица – платци на тези доходи и се предоставя в териториалната дирекция на Националната агенция за приходите по мястото на регистрация на платеца на дохода.
Важно е да се има предвид, че Справката за изплатени през данъчната година доходи на повече от 5 физически лица се предоставя само на електронен носител във формат и по ред, одобрени със заповед на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. В тези случаи справката може да бъде подавана или по електронен път, или на място в офис на НАП, но задължително на електронен носител. Когато през година са изплатени доходи на по-малко от 5 физически лица, е възможно информацията да бъде предоставена и на хартиен носител.
Всички промени по силата на специални преходни разпоредби се прилагат и към облагането и декларирането на доходите за 2017 г.
III.Закон за местните данъци и такси
1.Промени, въведени със Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ЗИДДОПК), обнародван в ДВ, бр. 92 от 17.11.2017 г. (§ 12 от Преходните и заключителни разпоредби на закона):
- Нов начин за удостоверяване на платения данък при годишния технически преглед на превозно средство
Заплащането на данъка продължава да е условие за редовност при периодичния технически преглед на превозно средство. Предвидено е заплащането на данъка да се удостоверява освен с представяне на издаден или заверен от общината документ и с допълнителна проверка в системата за автоматизиран обмен на информация.
- Освобождаване от такса за целите на комплексното административно обслужване
С промени в ДОПК беше въведено, че за целите на комплексното административно обслужване компетентните органи и други правоимащи лица изискват и получават служебно по електронен път от Националната агенция за приходите, Агенция „Митници“ и общините информация за наличие или липса на задължения на лицата. С новата ал. 2 на чл. 115 от ЗМДТ изрично е предвидено, че за издаването на удостоверения и заверка на документи за целите на комплексното административно обслужване такса не се заплаща.
2.Промени, въведени със Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗИДЗДДС), обнародван в ДВ, бр. 97 от 05.12.2017 г. (§ 50 от Преходните и заключителни разпоредби на закона)
- Прецизира се заплащането на данък върху таксиметров превоз на пътници, с което се постига пълно съгласуване между Закона за автомобилните превози и ЗМДТ.
- Всички видове ремаркета да се облагат само в състав с моторното превозно средство категория N като „Специализираните ремаркета за превоз на тежки или извънгабаритни товари“ отпадат като термин в разпоредбите на чл. 55 от ЗМДТ.
- Електрическите превозни средства категории L5е, L6е и L7е, определени в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013, се освобождават от данък върху превозните средства.