Днес е обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите. Законът влиза в сила от понеделник, 11.03.2024 г., и въвежда за пръв път механизъм за скрининг на преките чуждестранни инвестиции в съответствие с Регламент (ЕС) 2019/452 с цел осигуряване на мерки за българската икономика срещу инвестиции, които биха могли да застрашат националната сигурност или обществения ред в България.
Накратко, новият механизъм представлява разрешителен режим, през който определени инвеститори, посочени в закона, следва да минат при намерение за нова инвестиция или разширяване на съществуваща такава в страната. Например, ако дружество, учредено в Швейцария, което притежава производствена база в България, иска да инвестира 10 млн. лева в откриването на нова поточна линия в базата, то ще попадне в рамките на новия режим. По същия начин, ако инвеститор-турски гражданин желае да придобие 20% от капитала на българско дружество, което разработва технологии, базирани на изкуствен интелект, планираната сделка ще подлежи на скрининг по новите разпоредби.
В крак с тенденцията, която се наблюдава напоследък при въвеждането на европейски актове в българското законодателство, и тук впечатление прави фактът, че законодателят е надхвърлил обхвата на мерките в сравнение с предвидените в цитирания Регламент на ЕС, като тепърва предстои прецизиране на новия режим чрез изменения в правилника за прилагане на закона и други подзаконови актове. По-подробно изискванията и процедурата са разгледани надолу.
Дефиницията за пряка чуждестранна инвестиция е широка и обхваща инвестиция от всякакъв вид от страна на чуждестранен инвеститор, включително:
Законът посочва три алтернативни хипотези, когато е налице чуждестранен инвеститор. Общото и за трите категории чуждестранни лица е това, че те са:
Чуждестранни инвеститори по смисъла на закона са:
Законът предвижда, че чуждестранен инвеститор, който има намерение да направи пряка чуждестранна инвестиция, е длъжен предварително да подаде заявление за издаване на разрешение.
За да подлежи на предварително разрешение чуждестранната инвестиция трябва да има за предмет следните области на дейност:
В допълнение към горното общо условие, инвестицията трябва да отговаря на поне едно от следните условия:
Законът предвижда и чуждестранни инвестиции, които не отговарят на посочените по-горе общи условия, но въпреки това подлежат на предварително разрешение:
Освен това, на пръв поглед законът предписва, че извън обхвата на националния механизъм за скрининг остават чуждестранни инвеститори, произхождащи от държави, които са включени в одобрен от Народното събрание специален списък, както и за Съединените американски щати, Обединеното кралство Великобритания, Канада, Австралия, Нова Зеландия, Япония, Република Корея, Обединени Арабски Емирства и Кралство Саудитска Арабия. За тях се прилагат правилата за скрининг за държави–членки на Европейския съюз.
Законът предвижда, че не се подава заявление за предварително разрешение по отношение на преки чуждестранни инвестиции, започнали да се реализират след влизането му в сила и до привеждането в съответствие с него на подзаконовата уредба. Макар и доста неясна, тази разпоредба по същество отлага началния момент на прилагане на новия режим с до 6 месеца, тъй като срокът за приемане на правилник за организацията и дейността на Междуведомствения съвет за скрининг и изменен правилник за прилагане на закона е 6 месеца.
Производството се образува посредством заявление по образец (като то ще бъде налично на български и английски език), подадено от чуждестранния инвеститор чрез Българска агенция за инвестиции до Междуведомствения съвет за скрининг. То може да започне и служебно, когато е получено становище от Европейската комисия или сигнал, като в този случай може да се извърши скрининг и на вече осъществена инвестиция, започнала до две години преди получаването на становището или сигнала.
Срокът за разглеждане на инвестицията е 45 дни, като той може да бъде удължен еднократно с до 30 дни с решение на Междуведомствения съвет за скрининг.
Производството завършва с издаване на решение на Междуведомствения съвет за скрининг един от следните варианти:
Решението представлява индивидуален административен акт, с оглед на което същото подлежи на обжалване по реда на АПК.
За нарушения, новият закон предвижда съществени санкции - глоба или имуществена санкция в размер на 5% от стойността на инвестицията, но не по-малко от 50 000 лева. Видовете нарушения включват: