Възложител ще е отговорен солидарно за възнагражденията на служителите на подизпълнителя на дадена услуга или проект
На 11.08.2023 г. за обществено обсъждане бе публикуван Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда (Проекта). С Проекта се цели да се конкретизират някои неуредени моменти от набиращата все по-голяма популярност работа от разстояние, както и да се създадат допълнителни гаранции за изплащането на трудовото възнаграждение на работниците и служителите (общо „служителите“) при вериги от изпълнители и подизпълнители по договори за услуги.
Макар безспорно горните въпроси да са от значение за защита на правата и интересите и на двете страни по трудовата връзка, Проектът разкрива някои съществени недостатъци и ако бъде приет в този вид, това би създало сериозни неясноти и трудности пред практическата му реализация.
Проблемните области най-общо могат да се очертаят в следните направления:
I. СОЛИДАРНА ОТГОВОРНОСТ НА ИЗПЪЛНИТЕЛИ ЗА ДЪЛЖИМИТЕ ТРУДОВИ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ ОТ ТЕХНИ ПРЕКИ ПОДИЗПЪЛНИТЕЛИ ПО ДОГОВОРИ ЗА УСЛУГИ
Предвидената в Проекта уредба е приложима към всякакви ситуации, в които е налице договор за услуги или за извършване на определена работа между две лица, като лицето, явяващо се изпълнител на услугите, наема свой подизпълнител. За да илюстрираме по-ясно, по-долу ще дадем два примера:
Пример 1: Дружество А и дружество Б оперират в сферата на информационните технологии (IT), като между двете дружества е сключен договор за разработване и поддръжка на софтуер. По договора дружество А е възложител, а дружество Б – изпълнител. От своя страна, дружество Б ангажира като подизпълнител дружество В, на което превъзлага изпълнението на определена част от услугите по договора си с дружество А (напр. разработване на определени модули от софтуера за дружество А и/или поддръжка на разработените модули или на целия софтуер). По силата на Проекта, дружество Б и дружество В ще бъдат солидарно отговорни за плащането на заплатите на служителите на дружество В.
Пример 2: Дружество Х е спечелило обществена поръчка в сферата на строителството (напр. за поддръжка на пътища), като е посочило дружество У като свой подизпълнител по договора за обществена поръчка. По силата на Проекта, дружество Х и дружество У ще бъдат солидарно отговорни за плащането на заплатите на служителите на дружество У.
Видно от горните примери, с Проекта е въведена изцяло нова концепция, съгласно която, когато работодателят (дружество В и дружество У в примерите по-горе) е пряк подизпълнител при договор за предоставяне на услуги, изпълнителят по договора (дружество Б и дружество Х в примерите) отговаря солидарно за гарантиране изплащането на трудовото възнаграждение на служителите на работодателя. Във въпросната разпоредба се уточнява също така, че отговорността на изпълнителя е ограничена до правата на служителя, произтичащи от договорните отношения между изпълнителя и работодателя.
Посочената норма има множество недостатъци и поставя редица въпроси. По-съществените от тях са следните:
Противоречие с основни принципи на трудовото и облигационното право
Непропорционално засяга целия пазар на труда и всяка организация от публичния или частен сектор, ползваща подизпълнители по договор за услуги. В мотивите към проекта се посочва, че това е опит за премахване на неравенство между командировани в България работници и служители и такива, които работят постоянно тук. Директивите, към които мотивите реферират, обаче
Освен, че противоречи на горните правила и принципи, разпоредбата е изключително неясна
II. РАБОТА ОТ РАЗСТОЯНИЕ
Проектът предвижда и редица промени, свързани с работата от разстояние, които целят да се адресират някои празноти в сега действащата уредба. Част от планираните изменения са необходими и имат потенциал да постигнат тази цел (например прецизирането на разпоредбите относно мястото на работа и прилагането на смесен режим на работа). Въпреки това, и тук са налице няколко норми, които ще породят въпроси и проблеми при прилагането им на практика. По-конкретно: