С решение от края на 2021 г. Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) инициира нов секторен анализ на пазара за електронна търговия с потребителски стоки и услуги онлайн
С решение от края на 2021 г. Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) инициира нов секторен анализ на пазара за електронна търговия с потребителски стоки и услуги онлайн – като дрехи, обувки и аксесоари, спортни стоки, козметика, електронно оборудване, играчки, мебели и стоки за бита, услуги по настаняване и туристически пакети, комуникационни и рекламни услуги, услуги за доставка на храна и напитки, онлайн продажба на билети за събития и др. Комисията за първи път ще анализира този пазар в детайлно проучване. Процедурата може да отнеме около и над 6 месеца.
От уебсайта на КЗК става ясно, че един от поводите за образуване на производството е както динамично развиващата се цифрова среда, така и повишеното потребление на интернет от българските домакинства, дължащо се до голяма степен на пандемията от Covid-19. Отделно, регулаторът посочва, че в скорошната си практика вече е имал поводи да изследва определени аспекти на онлайн търговията, при които са констатирани нарушения на правилата на конкуренцията – напр. двойно ценообразуване в онлайн и физически магазин; фиксиране на минимални цени за препродажба към краен клиент; събиране и използване на лични данни с цел онлайн маркетинг и таргетиране на крайни потребители. Целта на Комисията от извършването на секторния анализ е да получи полезна информация за функционирането на пазара на електронна търговия на най-търсените потребителски стоки и услуги онлайн, пазарните сили, както и информация за пречките пред конкуренцията и ефектите, свързани с разрастването на електронната търговия.
Производствата по извършване на секторен анализ имат за цел събирането и анализирането на големи обеми от информация за пазара от максимално широк кръг пазарни участници и заинтересовани лица. Комисията призовава обществеността за активно съдействие за предоставяне на всякаква информация и данни във връзка със състоянието на конкурентната среда в сектора. Очаква се КЗК да изпрати и конкретни искания за информация до участниците на пазара, които следва да бъдат адресирани внимателно.